Pfizer’ın Kovid-19 aşısının alerjiye neden olma oranı grip aşısından 10 kat fazla çıktı

by Haber Fora

ABD Hastalık Kontrol ve Korunma Merkezleri (U.S. Centers for Disease Control and Prevention – CDC) 6 Ocak’ta yaptığı açıklamada, Pfizer-BioNTech’in Kovid-19 aşısını olanların grip aşısına göre daha yüksek oranda şiddetli alerjik reaksiyon geçirdiğini, ancak bunun yine de nadir kabul edilebileceğini bildirdi.

CDC, Pfizer-BioNTech’in Kovid-19 aşısının ilk dozunu 14 Aralık ila 23 Aralık’ta vurulan yaklaşık 1 milyon 900 bin kişiyi incelerken bunlardan 21’inin anafilaksi diye de bilinen alerjik reaksiyon geçirdiğini duyurdu. Genellikle tetikleyici maddeye maruz kaldıktan dakikalar sonra meydana gelen anafilaksi, nefes alış-veriş ritmini bozabildiği gibi tansiyonun düşmesine yol açabiliyor ve hayati tehlike yaratabiliyor.

CNBC’de yer alan habere göre, aşılanan her bir milyon kişiden yaklaşık 10’nun anafilaksi geçirebileceği anlamına gelen bu oran grip aşısından yaklaşık 10 kat daha yüksek. Zira grip aşısı sonrası anafilaksi oranı bir milyonda 1,3.

CDC Ulusal Aşı ve Solunum Hastalıkları Merkezi Direktörü Dr. Nancy Messonnier de söz konusu aşıdaki alerjik reaksiyon oranının diğer aşılara göre yüksek olmasına rağmen bu durumun nadir yaşandığının kabul edildiğini ve aşıların güvenli olduğunu belirtti. Verilerin mRNA teknolojisi kullanan Moderna aşısı için de geçerli olduğunu ekledi.

 

ABD merkezli ilaç devi Pfizer’dan bir yetkili, aşıdan sonra gerçekleşebilecek nadir de olsa muhtemel anafilaksi durumunda gözleme ve tedaviye hazır olunması gerektiğine dair uyarı yaptıklarını belirtti. Aşılamanın ardından yaşanan alerjik reaksiyonları takip ettiklerini ve bilgileri gerektirdiği takdirde güncellediklerini ifade etti.

CDC anafilaksiye dair bir dizi öneride bulundu

CDC’nin yayımladığı raporda, söz konusu kişilerden 7’sinin anafilaksi olmak üzere 17’sinin alerji geçmişi bulunduğu ifade edildi. 21 kişiden çoğu aşı yapıldıktan sonraki 15 dakika içinde alerjik reaksiyon geliştirse de CDC, anafilaksinin aşılandıktan saatler sonra da ortaya çıkabileceğinin altını çizdi. Bilgileri mevcut 20 kişinin iyileştiğini veya taburcu edildiğini bildirdi.

Dr. Messonnier, alerjik reaksiyona neyin yol açtığını tamamen belirlemek için muazzam çaba gösterildiğini vurguladı.

CDC’nin Bağışıklama Danışma Komitesi, aşılanan herkesin 15 dakika, daha önce anafilaksi geçirenlerinse 30 dakika gözlemlenmesini önerirken adrenalin iğnesi gibi anafilakside kullanılabilecek malzemelerin aşı yapılan yerlerde bulunması gerektiğini bildirdi. İlk dozdan sonra anafilaksi geçirenlere ikinci dozun uygulanmamasını da tavsiye etti.

Haber Fora, CNBC, NBC News

Bunu da beğenebilirsiniz

Yorum Yap